Tuesday, August 26, 2008

So Sick ! of Malaysian Politics.

Unfortunately....
The country's political arena sickens day by day. Clouding our 51st anniversary of independence in a mere few days...let alone, the beginning of the holiest month, Ramadhan, the next day.

‘Doa musnah sesama Islam’

PERMATANG PAUH 25 Ogos – Majlis solat munajat meminta kemenangan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Masjid Bandar Baru Perda malam semalam turut bergema dengan doa meminta ‘dimusnahkan’ Timbalan Perdana Menteri, Ketua Polis Negara, Peguam Negara dan pengadu kes liwat, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Doa yang dibacakan selepas solat Maghrib itu antara lain berbunyi: ‘‘Ya Allah... musnahkan Mohd. Saiful... (Tan Sri) Musa Hassan... (Tan Sri) Gani Patail... (Datuk Seri) Najib...”

Bacaan doa tersebut dipimpin oleh Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr. Badrul Amin yang bergema kuat melalui pembesar suara ke kawasan perumahan di sekitar masjid itu.

Mendoakan keburukan untuk orang lain adalah bertentangan dengan ajaran Islam. Rasulullah SAW melarang umatnya berdoa seperti yang dilaungkan di Masjid Bandar Perda itu.

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat turut berceramah di masjid itu. Bagaimanapun beliau hanya tiba selepas waktu Isya dan tidak menyertai majlis doa munajat itu.

Ramai ahli Pas dari luar kawasan turut hadir di Masjid Bandar Baru Perda dan mereka melaungkan takbir bertalu-talu.

Majlis solat munajat Pakatan Rakyat turut diadakan di beberapa masjid lain sejak Jumaat lalu.

Pada masa yang sama Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) turut menganjurkan solat munajat di Masjid Jalan Baru, Seberang Jaya pada 23 Ogos diikuti di Masjid Mengkuang Titi semalam.

Menurut risalah PPIM yang diedarkan di masjid-masjid di Permatang Pauh, solat munajat adalah cara terbaik untuk mencari kebenaran tanpa mendoakan kemusnahan sesama Islam.

PPIM menekankan, jelas kini kemelut yang berlaku semakin menghimpit dan menimbulkan banyak tanda tanya selain tuduh menuduh dan kutuk mengutuk yang melibatkan seluruh masyarakat negara ini.

‘‘Lantaran itulah persatuan (PPIM) ingin mengambil langkah proaktif demi memelihara ukhuwah sesama umat Islam,” kata risalah itu.

Why oh why dear humans, you call yourselves muslims, bersatu teguh, bercerai roboh, we are no difference than the rich arab countries...fighting each other, giving the religion a bad name.
I can only imagine God's wrath looking down on us. i can also say that i miss our fourth prime minister, he did fight for the nation and religion (mahathir's selected letters to world leaders - book - explaining Islam and peace to the world leaders during/pre/post war against "terrorism" or rather...western world vs muslims. highly recommended.) but there is yet a real leader who is stronger than him, thus worth missing for.

Sumpah Saiful: Mufti sangkal dakwaan Imam Masjid WP

KUALA LUMPUR 25 Ogos – Dakwaan Imam Masjid Wilayah Persekutuan, Ramlang Porigi bahawa sumpah Mohd. Saiful Bukhari Azlan tidak mengikut syariat adalah tidak berasas kerana dibuat tanpa merujuk kepada mana-mana kitab.

Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Wan Zahidi Wan Teh berkata, adalah menjadi kesalahan yang besar sekiranya seseorang memperkatakan mengenai hukum agama berlandaskan akal fikiran semata-mata.

“Ia tidak ada mana-mana rujukan, hanya berdasarkan pendapat peribadi dan ini salah besar... bercakap hal hukum berasaskan fikiran sendiri adalah kesalahan yang besar dalam Islam.

“Hukum ini (bersumpah) adalah hukum Allah yang terdapat dalam al-Quran dan as-Sunah dan dihurai serta ditafsir dalam pelbagai kitab,” katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.

Beliau mengulas dakwaan Ramlang yang disiarkan beberapa laman web pro-pembangkang bahawa cara bersumpah Mohd. Saiful tidak boleh digunakan kerana tidak mengikut kaedah Islam.

Wan Zahidi berkata, Imam Ibnu Qayyim telah menjelaskan jika seseorang mahu memperkatakan mengenai hukum Islam, mereka mestilah bertanggungjawab terhadap Allah.

Katanya, bercakap mengenai hukum Allah dengan kepentingan lain selain daripada kebenaran adalah satu dosa yang amat besar.

“Malah dalam satu hadis ada diingatkan ‘sesiapa yang memberi fatwa dalam hal hukum tanpa merujuk kepada sumber ilmu yang muktabar, sedialah tempat (untuk mereka) dalam neraka’ kerana apa yang dicakapkan akan menjadi panduan masyarakat.

“Sebab itu apabila saya bercakap mesti ada kitab di depan saya. Tulisan saya ada rujukan, saya tak berani nak bercakap hatta melalui ingatan sahaja,” tegasnya.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau turut menyatakan rasa sangsi dengan kebolehan Ramlang memahami kitab-kitab fiqh kerana ia memerlukan latihan khusus dalam bidang itu.

Katanya, jika latar belakang pengkhususan seseorang imam itu adalah dalam bidang tajwid, dia tidak semestinya layak memperkatakan mengenai hukum.

Ditanya adakah tindakan Ramlang itu telah mengelirukan masyarakat, Wan Zahidi berkata: “Saya nampak begitulah, dia tidak membuat apa-apa rujukan dan saya sangsi beliau boleh baca kitab fiqh.”

Mengenai dakwaan Ramlang telah diarah pihak atasan untuk menghadiri majlis bersumpah pada 15 Ogos lalu, Wan Zahidi menjelaskan, ia adalah prosedur biasa dalam pentadbiran sesebuah masjid.

Katanya, sebarang majlis yang berlangsung di masjid memerlukan kehadiran pegawai bagi tujuan membuat laporan kepada pihak pengurusan.

Sementara itu, Wan Zahidi mengulangi pendirian bahawa sumpah yang dilafazkan Mohd. Saiful Bukhari sebagai harus dan tidak bercanggah dengan syariat Islam sebagaimana pendapat ulama seperti Al-Allamah Abu Bakar Othman Muhammad Syatta al-Dimyati al-Bakri dalam kitabnya, Hasyiah l’anah al-Talibin.

Katanya, Abu Bakar dalam kitab itu menjelaskan bahawa sumpah atau ‘yamin’ terbahagi kepada dua iaitu dalam perbicaraan di mahkamah dan kedua, di luar perbicaraan.

“Dalam bahagian kedua ini, sumpah sah dilakukan oleh seseorang yang mukalaf dengan pilihan sendiri.

“Perkara yang menjadi objek sumpah pula ialah perkara yang lalu atau yang akan datang, manakala perkara yang digunakan untuk bersumpah ialah nama Allah dan sifat-sifatnya dengan didahului oleh huruf qasam iaitu ‘waw’, ‘ba’ dan ‘ta’,” katanya.

Imam yg sepatutnya memimpin...
like wana said, if he was sincere at all, why does he need to make the announcement under the certain political flag? Was that Saiful coming out and confession backed up and lobied by another flag? Why is it so hard for this Anwar to swear his innocence? Under God's name? his mother's name? If he is innocent.

If this so-called imam has his own prejudice, he should not be a witness at all. "He was forced to" ??? Was he even forced to say, "Sah! " at that time? Why did he not say, "Tak sah!" ?? Was there a knife at his throat? Even if so, shouldn't he "berani mati kerana benar?" Wahai Imam Perigi, si talam dua muka. Wahai imam Perigi, if it is not valid and teach us how so thru this Anwar.

Sick people playing such aggressive parts in the country. Many people took significance in these people's actions. Swearing in the name of God (valid - invalid issues) now sounds like a joke to the eyes of the non-muslims. If I am in the truth, why oh why should i be afraid.

I quote, "None is fit. But we have no choice. It is a situation of voting for who is "less-worse" than the other."

No comments: